Låt oss prata displayannonsering
Föreställ dig att du scrollar genom dina favorit webbplatser där du plötsligt möts av en annons som fångar din uppmärksamhet. Det kan vara bild på en produkt som du nyligen övervägt att köpa eller kanske någon tjänst som du eller ditt företag är i behov av. Alla dessa annonser är en del av något som kallas för displayannonsering, så låt oss prata mer om det!
När dina potentiella kunder söker efter dina produkter eller tjänster på Google så är det av stor vikt att du finns så högt upp som möjligt i sökresultatet men också i de betalda annonserna. Då kunden ofta är i slutet av sin köpprocess med andra ord ”buy ready” och undersöker alternativen. De vet vad de letar efter och redo att utföra sitt
köp. Det är viktigt att inte missa ut på dessa kunder och finnas på topp i resultatet för att få vara med i matchen. Genom bland annat Google Ads kan ditt företag nå ut med visuella, engagerande budskap som till slut generar försäljning.
Men vad är egentligen displayannonsering, hur fungerar det, och hur kan du använda det för att nå din målgrupp? Här får du en guide som ger svar på dessa frågor och mycket mer.
Vad är displaynnonsering?
Displayannonsering är en form av digital marknadsföring där visuella annonser, som bilder, grafik eller videor, visas exempelvis på Google, appar och YouTube. Det gär att ditt företag når ut till potentiella kunder på olika plattformar. Många använder det för ökad försäljning av produkt, tjänst, driva trafik, varumärke-kännedom eller återengagera tidigare besökare genom retargeting. Retargeting-annonser riktar sig till personer som redan har visat intresse för ditt varumärke genom att besöka din webbplats. Sådana annonser påminner de om dina produkter eller tjänster och hjälper till att öka chansen att de konverterar vid ett senare tillfälle. Grymt eller hur?
De bäst presterande storlekarna enligt Google:
Large rectangle: 336 × 280
Inline rectangle: 300 × 250
Half page: 300 × 600
Large mobile: 320 × 100
Leaderboard: 728 × 90
Mobile: 320 × 50
Wide skyscraper: 160 × 600
Main banner: 468 × 60
Large leaderboard: 970 × 90
Sammfattning
I kort, displayannonsering är en mångsidig och kraftfull metod för att nå din målgrupp. Om du vill öka din varumärkeskännedom, driva trafik eller för att återengagera potentiella kunder. Genom att kombinera kreativa visuella budskap med smart targeting kan du skapa kampanjer som inte bara syns, utan också levererar resultat.
Nu hoppas vi att du fått en inblick i displayannonsering och hur man kan använda det i sin digitala marknadsföring! Tveka inte att höra av dig om du undrar något om Display och hur du kan införa det i din kanalmix.